Pierakstīties jaunumiem!
Vārds:
E-pasts:
Jautājums
Vai Tu atbalsti KDS politiskās idejas?
 
Kalendārs
Select a mode and save the configuration
Meklētājs
BRĪVĪBA, SOLIDARITĀTE, TAISNĪGUMS

Deputāts I.Brīvers: par transporta ekspluatācijas nodokli

Ivara Brīvera uzruna

Latvijas Republikas Saeimā 2015. gada 5. martā

            Apspriežamais likumprojekts par grozījumiem likumā „Par akcīzes nodokli” ir skatāms kontekstā ar citu likumprojektu „Par grozījumiem transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā.”

            Piedāvāto grozījumu būtība ir tāda, ka autotransporta īpašnieki maksās par to laiku, kad reāli tiek izmantots transportlīdzeklis, kā tas būtu, ja šis maksājums tiktu ietverts akcīzes nodoklī. Pašlaik tas notiek avansā, maksājot transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli, turklāt šis maksājums nav atkarīgs no transportlīdzekļa izmantošanas ilguma un biežuma. Tas nav īsti taisnīgi. Tiem, kuri izmanto satiksmes ceļu infrastruktūru lielākā mērā, par to arī būtu jāmaksā vairāk.

            Cits būtisks aspekts ir tas, ka ceļu un auto transporta nozarēs Baltijas telpa lielā mērā ir vienota. Mūsu kaimiņvalstīs Lietuvā un Igaunijā transportlīdzekļiem nepiemēro transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli. Līdz ar to mēs vērojam situāciju, ka liela daļa Latvijas transportlīdzekļu ir reģistrēti Lietuvā un Igaunijā. Tādējādi veidojas netaisnība, ka šo transportlīdzekļu īpašnieki par Latvijas ceļu lietošanu maksā mazāk.        

            Es īpaši gribētu izcelt to, ka no valstiskā viedokļa Latvija ir nostādīta neizdevīgākā situācijā nekā kaimiņvalstis, jo mūsu cilvēki maksā par Lietuvas un Igaunijas ceļu izmantošanu, bet kaimiņvalstu iedzīvotāji par Latvijas ceļu izmantošanu to dara mazākā mērā.

            Pēc Latvijas Ceļu satiksmes drošības direkcijas ziņām, 2016. gadā ir plānots iekasēt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli aptuveni 60 miljonu euro apjomā. Ja šis nodoklis tiktu atcelts, tad šāda summa būtu kompensējama, palielinot akcīzes nodokli, kā tas ir piedāvāts likumprojektā. Konsultējoties ar ekspertiem, akcīzes nodokļa palielinājums būtu: benzīnam un gāzei par 2 eurocentiem litrā, dīzeļdegvielai par 5 eurocentiem litrā.

            Protams, ir jautājums, kā tas ietekmēs degvielas cenas. No ekonomikas teorijas izriet, ka nodokļa palielinājums sadalīsies starp pircēju un pārdevēju. Tas, cik lielā mērā nodoklis gulsies uz pircēju, ir atkarīgs no pieprasījuma cenu elastības. Pēc avotos atrastiem amerikāņu ekspertu (Molly Espey, Phil Goodwin, Joyce Dargay, Mark Hanly) vērtējumiem degvielai šī elastība ir aptuveni 0,25, kas nozīmē, ka pieprasījums ir neelastīgs, līdz ar to nodoklis gultos galvenokārt uz pircēju. Taču ir pamats domāt, ka Latvijas apstākļos degvielas pieprasījuma cenu elastība ir augstāka, jo, kā jau teicu, Baltijas telpa šajā jomā ir lielā mērā vienota. Tāpēc, lai nodrošinātu Latvijā tirgotās degvielas konkurētspēju ar Lietuvu un Igauniju, tirgotājiem būs jāņem uz sevi lielāka nodokļa daļa. Pēc Balticexport datiem šobrīd kaimiņvalstīs degvielas tirgotāju peļņa veido mazāku daļu no pārdotās degvielas cenas nekā Latvijā.

            Piedāvātās izmaiņas īpaši labvēlīgas būs trūcīgākajiem iedzīvotājiem reģionos. Reģionālās pensionāru organizācijas īpaši atbalsta to, ka nepieciešams likvidēt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli. Tāpēc aicinu deputātus atbalstīt iesniegto likumprojektu.

 

Labdien, godātie Latvijas radioklausītāji!

            Kūtra kungs jau nupat pieminēja Latvijas Reģionu apvienības iesniegtos priekšlikumus izdarīt grozījumus likumā „Par akcīzes nodokli” un Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā.

            Atgādinu, ka priekšlikumu būtība ir šāda – transportlīdzekļu īpašnieku maksājumi valsts budžetā ir atkarīgi no tā, cik daudz tiek lietots viņu īpašumā esošais transportlīdzeklis. Tas būtu taisnīgāk, nekā tas ir pašlaik. Tiem, kuri izmanto satiksmes ceļu infrastruktūru lielākā mērā, par to būtu jāmaksā vairāk, un tiem, kuri mazākā mērā – jāmaksā mazāk.

            Tāpēc būtu atceļams ikgadējais transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis, ko pašlaik mēs maksājam līdz ar tehnisko apskati. Tādējādi budžetā samazinātos ienākumi, ko Ceļu satiksmes drošības direkcija ir novērtējusi uz aptuveni 60 miljoniem euro gadā. Lai to kompensētu, degvielai būtu jāceļ akcīzes nodoklis.

            Līdz ar to tie, kuri savu transportlīdzekli izmanto bieži, un kuriem degvielas patēriņš uz katru nobraukto kilometru ir salīdzinoši liels, kopumā maksātu vairāk nekā līdz šim. Tie, kuri brauc salīdzinoši mazāk, vai kuriem ir taupīgākas mašīnas, maksātu mazāk nekā līdz šim. Kā jau minēju, tas būtu taisnīgi, kā arī mudinātu cilvēkus taupīgāk izlietot degvielu, iegādājoties ekoloģiski labākas mašīnas, un mainot savus braukšanas paradumus.

            Ļoti būtiski ir atzīmēt, ka Lietuvā un Igaunijā transportlīdzekļiem nepiemēro transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli. Līdz ar to mēs vērojam situāciju, ka liela daļa Latvijas transportlīdzekļu ir reģistrēti Lietuvā vai Igaunijā. Tādējādi veidojas netaisnība, ka šo transportlīdzekļu īpašnieki par Latvijas ceļu lietošanu maksā mazāk.   

            Es īpaši gribētu izcelt to, ka no valstiskā viedokļa Latvija ir nostādīta neizdevīgākā situācijā nekā kaimiņvalstis, jo mūsu cilvēki maksā par Lietuvas un Igaunijas ceļu izmantošanu, bet kaimiņvalstu iedzīvotāji par Latvijas ceļu izmantošanu to dara mazākā mērā.

            Akcīzes nodokļa izmaiņas noteikti ietekmēs degvielas cenu mazāk nekā naftas cenas izmaiņas pasaules tirgū.           

            Tas, ka priekšlikums netika atbalstīts, liecina par to, ka degvielas tirgotāju lobijs izrādījās spēcīgāks par Latvijas iedzīvotāju interesēm. Taču, kā mēs to šodien dzirdējām, valdošās koalīcijas deputāti saprot, ka saņemtie ziedojumi esot jāatstrādā.

Vēlos pabeigt ar labo ziņu un izteikt prieku par Goda tiesneša nosaukuma piešķiršanu Kalvim Torgānam – krietnajam cilvēkam un izcilajam juristam, kurš daudz pūļu ir veltījis arī Latvijas juristu jaunās saimes izglītošanai. Frakcijas deputātu vārdā sveicu profesoru Torgānu un novēlu laimi, veselību un dzīvesprieku!

 

 

Pievienot komentāru


Aizsardzības kods
Atjaunināt

JAUNĀKIE NOTIKUMI
FORUMS
LEJUPIELĀDE